Dítě v podhoubí našeho příběhu pravděpodobně dostávalo otázku jinou. Toto dítě se narodilo do bohaté rodiny a pravděpodobně jeho výchova ohledně profese, byla zaměřena na finanční správcovství rodinného kapitálu. Toto dítě dostávalo otázku: „Kým budeš? Jaký člověk z tebe vyroste?“ Od mládí se jeho rodiče starali, aby z jejich syna vyrostl charakterní a zbožný člověk. Chlapec rostl ve známosti desatera a s přibývajícími událostmi následných let se mu naučená poslušnost poznaného proměnila ve vnitřní úctu k těmto cenným principům. Vyrostl v muže ušlechtilých myšlenek i činů.
Tento mladík pozoruje život jednoho muže, který je pro něho záhadou. Na každém jeho slově i činu je patrná ohromující svatost. Ten muž převyšuje kvalitou svého nitra každého člověka. Mladík má naučené schéma, dobrá myšlenka plodí čin a dobrý čin zvyšuje můj kredit u Boha. Přichází k Ježíši s otázkou: „Co dobrého mám učinit, abych vešel do Božího království?“ Dostává odpověď v otázce. „Proč se mne ptáš na dobré, jen jediný je dobrý.“ Touto odpovědí Ježíš boří celé schéma mladíkovy představy o spasení.
A Ježíš pokračuje v objasňování mylnosti jeho postoje, tím, že přistoupí na jeho hru. Chceš-li vejít do života, dodržuj přikázání. Která? Ježíš vyjmenuje ta, která se týkají vztahu k lidem. „To vše jsem dodržoval od malička,“ zní odpověď. Ježíš nyní sáhne po skutku vůči lidem, který je za hranicí jeho dobroty. Zná strop jeho ochoty, zná strop mé i tvé ochoty dělat dobro. Prodej vše a rozdej to chudým a budeš mít poklad v nebi.
Co by nastalo, kdyby jej mladík v této fázi poslechl? Zchudl by a velice brzy by poznal, jak se jeho dobrota umenšuje. Ve snaze o přežití, zabezpečení rodiny by velice brzy poznal, jak jeho morální kredit klesá. Byl zvyklý na zajištění a nechápal hřích vypůsobený bídou a nedostatkem. V pozici bohatého člověka byl snadno ušlechtilým člověkem. Štědrým, snášenlivým, s dobrým sebeovládáním, s myšlením zaměřeným na druhé, na správné a korektní vztahy s druhými lidmi.
A jaký poklad v nebi by prodejem všeho a rozdáním všech peněz získal? Tím pokladem by byla jistota, že potřebuje spasitele, že vstup do Božího království je nad jeho síly, poznával by svá selhání. Spíše velbloudář přiměje velblouda kleknout a prorve jej úzkou a maličkou brankou v hradbách, uchem jehly, než aby boháč prožil plné uvědomění si své špatnosti a nedostatečnosti.
Ježíš odhaluje mladíkovi nedostatek jeho spasitelného schématu v absenci první části přikázáních zaměřených na lásku k Bohu. Již první odpovědí jej upozorňuje: „Jen jediný je dobrý!“
„Chceš-li vejít do života, pojď a následuj mne. Nespoléhej na sebe, miluj svého Spasitele a následuj jej.“
Tak i my, když se ptáme svých dětí: „Čím chceš být?“ bychom měli dychtivě vyhlížet odpověď a dělat vše pro to, abychom uslyšeli: „Chci být následovníkem Krista“.
Otakar Novák, AC Lysá nad Labem