Součástí elektrárny je samozřejmě i dolní nádrž, která leží na říčce Divoká Desná v nadmořské výšce 824,7 m a má při ploše 16,3 ha objem 3 405 000 m³. Pokud přidám informace, že při plném načerpání horní nádrže stoupne její hladina o 21,5 m a hladina dolní nádrže klesne o 22,2 m a že srdcem elektrárny jsou dvě reverzní Francisovy turbíny, každá s výkonem 325 MW, vyčerpám tak všechny nejdůležitější technické údaje a můžeme se věnovat meritu věci.
Přečerpávací elektrárna je totiž v současné době jedinou možností, jak „načerpat do zásoby“ větší množství elektrické energie. Nic lepšího nebylo doposud vynalezeno a význam těchto elektráren (v ČR jsou čtyři, z nichž Dlouhé Stráně jsou bezkonkurenčně nejvýkonnější) vzrostl v dobách, kdy se lidem podařilo zkrotit jadernou energii. Jaderné elektrárny mají totiž jednu zajímavou vlastnost: Nelze plynule regulovat jejich nepředstavitelný výkon podle potřeb odběratelů, a pokud vyrobenou energii někdo nespotřebuje, jednoduše se ztratí. Právě v době, kdy máme energie na rozdávání (třeba v nočních hodinách), se spustí reverzní chod turbín a voda ze spodní nádrže se čerpá nahoru, kde je pak připravena, aby samospádem roztočila stejné turbíny na plný výkon v době, kdy je energie nedostatek. Tak prosté to je. A pokud si uvědomíme, že stejní ekologové a ochránci přírody, kteří kritizují elektrárnu na Dlouhých Stráních, „pěstují“ na polích a lukách místo pšenice a brambor sluneční panely nebo větráky, které produkují energii, jen když svítí slunce nebo fouká vítr, pochopíme důležitost naší přečerpávací elektrárny v celé její kráse.
Říká se, že na Duchovní soustředění se jezdí duchovně načerpat, abychom v síle toho pokrmu mohli kráčet po zbytek roku. :-) Přesně o tento příměr mi jde v mé úvaze, a proto ten technický úvod. Je to vůbec možné? A je to vůbec biblické?
Bible ve svém hebrejském způsobu myšlení nám, exaktně myslícím Evropanům, působí komplikace, protože se na jeden problém často dívá z více úhlů:
Na jedné straně zde máme třeba příběh izraelského národa na poušti, když sbírali manu (Ex 16). Během týdne měli sbírat jen to, co během dne snědli, ómer na hlavu. Samozřejmě některé chytráky napadlo si nasbírat něco navíc, což vyjma šestého dne, pro který měli speciální příkaz, na druhý den zčervivělo a zasmrádlo.
Na druhé straně tady ale máme třeba Matouše 25. kapitolu, kde čteme Ježíšovo podobenství o deseti pannách, z nichž pěti se nedostávalo oleje a byly nuceny jít za prodavači, což už, jak jistě víte, nestihly. Pět moudrých panen však mělo olej nejen v lampách, ale i v nádobkách.
Jak to tedy je? Je možné duchovně načerpat dopředu? (Třeba, že bychom tuto větu použili jako reklamu na další ročníky Duchovního soustředění? :-))
Biblické mantinely jsem nastínil, co na to říkají lidé? Při své práci na ústředí Apoštolské církve se setkávám se spoustou křesťanů, pastorů, a i když jsem nedělal statistický průzkum, mám dojem, že jsme v této věci také rozděleni na dva tábory. Jedni zdůrazňují důležitost čerstvého duchovního chleba na každý den, druzí mají tendenci stále ujišťovat sebe i ostatní, že je lampa i nádobka plná oleje. Zdá se, že toto rozdělení kopíruje rozdílnost našich povah: Někteří žijí spíše ze dne na den a nedělají si starost o zítřek, protože zítřek bude mít své starosti, druzí se snaží být moudrými správci a pro své počínání najdou v Bibli rovněž mnoho příkladů.
Zanechme teologických debat, které nikam nevedou. Ono totiž zjišťování, zda jde nebo nejde čerpat do zásoby, je v této oblasti nemoudré a je spojeno s lenivostí. Lenivý Izraelita si nasbíral na dva dny, protože se mu zítra ráno nechtělo vstávat, lenivá panna si nenabrala oleje do nádobky a lenochy posílá Bible za mravencem, aby se podívali, jak žije, a tak zmoudřeli.
Pravda samozřejmě není uprostřed, jak by se nám na první pohled mohlo zdát. Pravda je to i to, jak to tak v Bibli už bývá. Potřebujeme čerstvý pokrm na každý den a potřebujeme mít i plnou nádobku do zásoby.
A tak se nakonec dostáváme k problému, který na začátku nebyl vůbec zřejmý. Je jím totiž to, že jako lidé vůbec vedeme debaty nad takovými věcmi. Klademe si otázky, zdali je to tak, nebo onak, a to hlavní nám uniká. Naše rozpravy jsou jako debaty masožroutů s vegetariány, a přitom každý rozumný výživový poradce nebo doktor vám řekne, že nejlepší strava je pestrá.
Čtěme si tedy Slovo a modleme se v komůrce, pravidelně choďme na společná shromáždění, kde si nechejme sloužit a také služme jiným. Toto čiňme a ostatní nezanedbávejme. Hledejme Pána ráno i večer, v pondělí i v neděli, doma i ve sboru, třeba i na Duchovním soustředění na Dlouhých Stráních. Hlavně si své křesťanství nesnažme zjednodušovat.
A také je dobré si uvědomit, že manu na poušti i olej v nádobce spojuje jedna vlastnost, a to je čerstvost. Olej v nádobce není v konzervě. Ano, mám na mysli mp3 nahrávku nedělního kázání. Poslech kázání z tepla domova totiž není totéž, co účast na bohoslužbě. Čerstvé jahody jsou lepší než kompot. :-)
Ing. Jindřich Novák
AC KC Český Těšín