Po krátkém přivítání ředitelem VOŠMT Milanem Bubanem a stručném vysvětlení několika důležitých mnohoslabičných slov, u kterých hrozilo, že by je během dne mohl někdo použít, byl dán prostor hlavním řečníkům.
Nejprve se svojí prezentací vystoupil Dr. David Courey z Continental Theological Seminary v Bruselu. Ve své přednášce Trump, soužení a obnova premilenialismu, hovořil o tom, že misijní důraz rané letniční církve ve Spojených státech byl úzce spjat s eschatologií, konkrétně premilenialismem a představou velmi brzkého druhého příchodu Krista. Senzacechtivost a úspěch řady knih na téma druhého příchodu Krista však uvrhla premilenialismus v posměch. Dr. Courey poukazoval na soulad, který existuje mezi letniční teologií a praxí a představou tisíciletého království ustaveného po druhém Kristově příchodu (jinak řečeno: premilenialismem). Proto otázkou pro letniční teology a učitele do budoucna je, jak zachovat víru v tisícileté království po Kristově příchodu, aniž bychom podléhali senzacechtivému spekulování o druhém příchodu podle novinových titulků.
Druhá přednáška, kterou měl učitel z VOŠMT Michael Buban, byla věnována historickému přehledu vývoje smýšlení o posledních věcech ještě před zrodem letničního hnutí a následně v jeho počátcích. Jako výrazný jednotící prvek tohoto historického vývoje přednášející identifikoval velice silný důraz na Krista, což bylo prozrazeno v samotném názvu přednášky: Kristocentrická zkušenost letniční eschatologie.
Třetí příspěvek pojmenovaný Matouš 24: Olivetská rozmluva v zajetí preterismu a futurismu do diskuze přinesl pastor Bohuslav Wojnar. V tomto příspěvku poukazoval na problémy často zastávaného přístupu, tzv. dispenzacionalismu a snažil se vysvětlit své přesvědčení, že existuje přístup k eschatologii, který nepopírá důležitou roli Izraele v posledním čase, přesto však není svázaný s problematicky vnímaným dispenzacionalismem.
Čtvrtou přednášku měl teolog Jiří Bukovský, který hovořil na téma Vzkříšení jako naděje věřících. Na základě textu v 1. Korintským 15 hovořil o vzkříšení, které je v jádru naší naděje, a o jeho rozmanitých aspektech.
Závěrečnou promluvu si připravil ředitel VOŠMT Milan Buban a postavil ji na základním přesvědčení: „Poslední věc, kterou člověk na zemi zažije, je smrt, a možná vytržení.“ A dodal k tomu: „Smrt je jistá, zatímco vytržení možné.“ Ve své prezentaci vyjádřil přesvědčení, že základem pro křesťana je zbožný život a duchovní připravenost na smrt, nikoliv spekulování o věcech, které Bůh nezjevil, což přednášející označil za „překračování hranic eschatologie“. Volal tedy k serióznímu a nespekulativnímu přemýšlení nad posledními věcmi. Pro lepší ilustraci doplnil několik moderních podobenství a jedno moravské přísloví. Nakonec prezentoval užitečnou tabulku, založenou na textu Žalmu 90,10, podle níž si mohl každý účastník, na základě svého data narození, vypočíst i rok své smrti.
Diskuze na téma eschatologie olomouckým sympoziem rozhodně nebyla ani vyčerpána, ani vyřešena. Přesto, zaujatě jako spoluorganizátor věřím, že toto setkání, jehož se zúčastnilo přes osmdesát posluchačů z řad pastorů a služebníků v Apoštolské církvi, ale i dalších zájemců o toto téma, bylo cenným a upřímným příspěvkem do diskuze. Zároveň bych si přál, aby se takováto sympozia mohla dít pravidelně, a to i na témata méně kontroverzní, neméně však důležitá. Tématu eschatologie je věnována také březnová pastorální konference AC v Kutné Hoře, zatímco my na VOŠMT již začínáme chystat sympozium další, tentokráte věnované dílu Ducha svatého.
Martin Fridrich
VOŠMT